A Buckai Szövetség Egyesület sokszor írt már a Csepeli HÉV megmentése melletti kiállásáról, de jelen cikkünkben arra gondoltunk, hogy összeszedjük a mi miért és hogyant!
Hogy kerül a Buckai Szövetség Egyesület a Csepeli HÉV ügyébe?
Szigetszentmiklós és a Bucka alapvető közlekedési és tömegközlekedési iránya Budapest, amelyet egy itt élő két irányban közelíthet meg! Vagy észak-kelet irányában indul a Ráckevei HÉV-vel és Közvágóhídra, vagy északi irányban a Csepel - Tököli, a Csepeli - Makádi, a 38-as és 238-as buszok érintésével és a Csepeli HÉV-vel Boráros térre érkezik meg!
Jól látható tehát, hogy a HÉV-ekben, köztük a Csepeli HÉV-ben is érintettek vagyunk! Rólunk is szól!
Mit jelent nekünk a Csepeli HÉV?
A Csepeli HÉV alapjaiban véve egy nagyon gyors és sűrűn közlekedő helyi vasút, amely rengeteg, mintegy 726 - 748 ember tud elvinni egyszerre és amelynél jobbat, gyorsabbat Csepelnek a metrón kívül nem tudnak biztosítani! A Csepeli HÉV ezen kívül egy tradicionális szimbólum, amely szimbóluma Csepelnek és a Csepel szigetnek is! Nélküle ez a régió már nem lenne ugyanaz!
Ugyanakkor a Csepeli HÉV egy 1974 óta létező nagy terv része! Ez a terv a Csepeli, a Ráckevei és a Szentendrei HÉV-et kötné össze Észak-Déli Regionális Gyorsvasút (5-ös metró) néven a Főváros alatt az alábbi belvárosi megállókkal:
Közvágóhíd, Boráros tér, Kálvin tér (itt vagy a következő megállónál ideiglenesen végállomás lenne a tovább fejlesztések előtt), Astoria, Klauzál tér, Oktogon, Lehel tér, egy megálló a Duna alatt egyik kijárata a XIII. kerület, másik kijárata a Margitsziget majd feljön a Szentendrei HÉV vonalán.
Az Észak-Déli Regionális Gyorsvasútért mindemellett már a Szövetség 2010 óta harcol! Rengeteg anyagunk van és rengeteg hivataltól (köztük minisztériumok, önkormányzatok) kapott támogató levelek is! 2015-ben, pedig annak érdekében, hogy a projektet elősegítsük, s minden felújítás már a majdani nagy beruházást készítse elő mindhárom érintett HÉV vonal összes megállóját lefényképeztük és az állapotokat rögzítettük, így a Csepeli HÉV-ét is!
Az Észak-Déli Regionális Gyorsvasút mindemellett nem illúzió és szürreális álom, hiszen fél évvel ezelőtt a BKK, a Fővárosi Önkormányzat, Csepel Önkormányzata és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium is úgy látta a beruházás abszolút lehetséges! Akkor még belátták, hogy az 5-ös metró nagyságrendekkel jelentősebb és nagyobb volumenű, többszörös igényű, mint a ma föld alatti villamosként üzemelő 4-es metró valaha is volt, vagy valaha is lesz!
Miért nem a villamosra?
A villamos, nem villamos kérdésben nagyon sokan politikai indíttatásokat látnak, de minket nem érdekel a politika és érveink távol állnak a politikai elhivatottságtól, sokkal inkább a szakmaiságot közelítik meg!
Az alapvető kiindulási pont a kapacitás:
- Egy HÉV 726 - 748 embert visz e csúcsidőben 5 percenként!
- Egy Combino villamos 350 embert, míg
- Egy CAF villamos 345 embert tud elvinni egyszerre!
Jól látható tehát, hogy egy Csepeli HÉV-nyi embert több, mint 2 CAF / Combino villamos tudna elvinni, amely 2 - 2,5 percenkénti villamost feltételezne!
Fontos tudni ezentúl, hogy míg Tarlós István Főpolgármester Úr a Csepeli HÉV-eket kiváltó villamosokat a körútra és az 1-es villamos vonalára, addig Borbély Lénárd Csepel Polgármestere a 2-es és a körút vonalára küldené fel. Az elmondásaik csak abban egységesek, hogy a körúti villamosok egyik ága nem menne át a Petőfi hídon, hanem 7-es villamosként, vagy Csepeli villamosként Csepelre jönne el.
Nézzünk mindezt vonalanként:
2-es villamos vonalán a Csepeli villamos:
Ezen a vonalon több okból sem vihető el egy hosszú Csepeli villamos! Ebből az első ok, hogy a 2-es vonala túltelített és Közvágóhídról a 24-es villamossal együtt viszi el a csúcsidőben 12 percenként beérkező Ráckevei HÉV forgalmát is. Márpedig a Ráckevei HÉV is 748 embert teli hat kocsival eltud hozni és el is hoz! Közvágóhíd így tehát egy túltelített hely! Ráadásul a 2-es, 24-es villamosok csúcsidőben 6 - 8 villamosnyi sorban állnak, hogy visszafordulhassanak!
A másik kritikus pont az Eötvös tér és a Széchenyi tér közötti alagút. Az szűk, alacsony, hangos, árvizek esetén az első ami víz alatt van és alapvetően szörnyű!
Majd jön a harmadik indok, amely nem más, mint Kossuth tér és környéke rengeteg kanyarral, amit hiszünk, hogy egy Combino vagy CAF nagyságú villamossal szeretnének bevenni és egy hosszú villamossal a parlament körül kacskaringózni! Ráadásul a Kossuth teret nem régen újították fel!
Tehát a Csepeli Villamos erre szinte biztosan nem tud elmenni!
24-es villamos vonalán a Csepeli villamos:
A Heim Pál Kórház és az Orczy tér kivételével a Csepeliek nem nagyon mennek és akik a HÉV-et igénybe veszik azok se! A vonal keresztezi a Soroksári útat és ha arra egy 2 - 2,5 percenkénti oda - vissza villamost küldünk rá, akkor a Soroksári úton a közlekedés ellehetetlenül, melynek hatása Dél - Pest és a Csepel sziget közlekedésének teljes mértékű megbénulása!
1-es villamos vonalán a Csepeli villamos:
Az 1-es villamos csúcsidőben 3 percenként jár! A Csepeli villamos rávezetése 1 - 1,5 percenkénti felszíni közlekedést feltételez, amely fizikai képtelenség, hiszen soha és senki nem látott még felszíni közlekedésben ilyen sűrű vonalat! Arról már nem is beszélve, hogy az 1-es villamos vonala milyen utakat is keresztez, valamint, hogy van olyan terv, amely szerint északon a 3-as villamost a Mexikói útnál rávezetik az 1-es vonalára!
Ennyi villamos egy pályán nem fér el és egy új fogalom jön létre: Villamos dugó, melynek hatására állni fog minden!
51-es villamos vonalán a Csepeli villamos:
Az egyik problémája az, mint a 24-es villamosnak, hiszen használná is annak vonalát, azaz a Soroksári út keresztezésével eljövő közlekedési káosz, a másik a pályán parkoló, a pályára ráhajtó autók! Itt nehéz közlekedni, nemhogy pontosan közlekedni!
4es, 6-os villamos vonalán a Csepeli villamos:
Az eljutás ide a Haller utca, Mester utca útvonalon lehetne, amely a 24-es és az 51-es villamos szinte összes problémáján kívül azt is jelentené, hogy mind a 4-es, mind a 6-os villamos csúcs időben 4 percenként indul, s így biztosított a körúti 2 percenkénti villamos! Ha az egyik ág Csepelre jön ugye 4 percenként, de a kapacitás tartás miatt 2 - 2,5 perces Csepeli HÉV az igény, akkor ez a kapacitás felezését, a villamosokon pedig tömeg nyomort eredményezne!
A villamosok ezentúl felszíni közlekedésként elakadhatnak egy közúti balesetben, feltarthatja őket egy delegációs konvoj és megannyi minden, ami a HÉV-et és a majdani metrót például nem!
Probléma továbbá a villamossal a 2 percenkénti indulás miatt a II. Rákóczi Ferenc út, amely így 1 percig sem kapna szaba jelzést és hiába a gerinc út az agglomerációs és buszközlekedés oly jelentős, hogy a teljes Csepel sziget közlekedésének végét jelentené!
A CSEPELI HÉV ÉS AZ OLIMPIA:
Elvtelen politikai háborúknak egyik nagyon kommunikációja, hogy a Csepeli HÉV-nek a majdani Olimpia és az Olimpiai falu miatt kell megszűnnie, mert a pályája útban van!
Azonban a Csepeli HÉV ha valahol útban ott levihető a föld alá! Így megszüntetésének ez nem lehet indoka!
Ráadásul, ha az Észak-Déli Regionális Gyorsvasút részeként Kálvin térig menne be, a 3-as metrót felújítanák és meghosszabbítanák délnek a repülőtér fele, akkor egy bővíthető gyorsvasút hálózattal elérhető az esetleges Olimpiai falu, ha az reális!
NAGYON FONTOS TUDNI EZENTÚL, HOGY A HÉV MELLETTI KIÁLLÁS NEM JELENTI, HOGY A JELENLEGI GÉPPARKOT SZERETNÉ! AZT JELENTI, HOGY FEJLESZTÉST, BŐVÍTÉST ÉS KORSZERŰ PÉLDÁUL A KÉPEKEN SZEREPLŐ HÉVEKET KÉR!
A Buckai Szövetség Egyesület ezentúl a Csepeli HÉV helyén villamost nem, de Csepelen villamost eltud képzelni! Ez a 3-as villamos Gubacsi útról Csepelre behozatalát jelenti és csakis ezt!
Az Egyesület Csepeli HÉV melletti céljait és törekvéseit a Metróért Egyesület is támogatja, ráadásul szakmai alapon!
Továbbá az Szövetség semmilyen pártcsatározgatásnak nem kíván része lenni!
- CsCs -
BSZ elnök