2020 December 13-án a Szigetszentmiklósi Önkormányzat facebook oldalán egy szomorú bejegyzés látott napvilágot. Eszerint az előző napon ismeretlen tettesek a Tebe sornál lévő csapadékvíz kifolyónál jelentős mértékű ipari, pontosabban olaj szennyezést öntöttek ki, amely a Kisdunába folyt, s amelyet izolálni is kellett. A környezetszennyezés jelentős és az Önkormányzat megbízásából a vagyonkezelő Szigeti Vízművek Nonprofit Kft (leánykori nevén ÉCSVCS Kft) megtette büntetőfeljelentését a Szigetszentmiklósi Rendőrkapitányságon.
Szintén facebook bejegyzések szerint jutalmat ajánlottak fel mindazoknak, akik látták és tanúként jelentkeznek, hogy az elkövetők kik voltak vagy segítenek a nyomra vezetésben!
Ez egy hatalmas nagy gond és Szigetszentmiklósi borzalom, amelynek azonban történelme van!
Szigetszentmiklósnak számtalan lakótelepe van! Ezen lakótelepek közül a két legnagyobb a József Attila telepi és a Szent Miklós úti lakótelep. E két lakótelep összes csapadékvize szüretlenül évtizedeken át 5 kifolyón keresztül folyt bele a Kisdunába a Natura 2000-es védettségű környezetet elszennyezve.
Hogy miért probléma ez?
A csapadékvízzel együtt, ha egy autó bármely lakótelepi részen megadta magát, kifolyt a motorolaja, az akkumulátor sava az szüretlenül a rendszereken átfolyva került be a Kisdunába. Ahogy szüretlenül folyt bele mindazoknak a háztartási szennyvize, akik állítólag e hálózatra illegálisan rákötöttek!
Régen a Kisduna ősapáink idejében úszható és fürdhető volt! Ez azonban köszönhetően az ilyen és hasonló szennyezéseknek a történelemben (Csepeli papírgyár szennyezése, Dél-Pesti szennyvíztelep szennyezése) azt hozta el, hogy nem ajánlják a Kisdunába fürdést a Szigetszentmiklósi szakaszon senkinek sem! Csak az iszap a felgyülemlett több évtizedes szennyezés hatására bört mar és bárkit beteggé tehet.
Az 5 kifolyóból összesen 2 az, amely elérhető a köz számára is. Az egyik a jelenlegi szennyezés helyszíne, tehát a Tebe sor Ádám Jenő sétány felöli része, a másik pedig a Tanösvény mellett van a Kéktó kijáratnál. 3 továbbit csak a Kisduna felől lehet megközelíteni.
2017-ben látva mennyire nem törődnek ezen kifolyókkal a Buckai Szövetség Egyesület felhívta a figyelmet ezen kifolyókra és azok környezetszennyező jellegére! A Fővárosi Katasztrófavédelem megvizsgálta a helyszínt és a tulajdonos Önkormányzatot, valamint a vagyonkezelőt szűrők kiépítésére, olajfogók telepítésére kötelezte!
Az általunk látott és ismert kifolyóknál a műtárgyak kiépítésre kerültek, de többek között a jelen szennyezés lényegét is felfogó olajszűrők kiépítése, mely kőolaj ipari termékeket fogna fel nem kerültek kiépítésre.
Egyes Önkormányzati vezetők, pedig haraggal és sértődötten néztek a Buckai Szövetség Egyesületre, hogy miért hívta fel erre a figyelmet és miért kellett műtárgyakat építeni mintegy 140 millió forintért! A jelen szennyezés bemutatta, hogy miért!
Szigetszentmiklós történelmében nem ez az egyetlen környezetszennyezés vagy a Kisduna elleni merénylet. Mint ismeretes Szigetszentmiklóson van Magyarország 30 legszennyezetebb területének egyike a Bucka-tó. A Bucka-tó 6,5 hektáros területét az 1970-es években 10 éven át két gyár (Csepel Autógyár, Csepeli Vas és Fémművek) összes ipari hulladékával töltötték fel a terület nyugati felének kivételével. Ipari hulladék alatt galvániszapot, kohósalakot és traktor, valamint teherautó akkumulátorokat kell érteni sok más mellett! Az 1980-as években ezt tetézte az oda kommunilás hulladék tetemes mennyisége! 1989-ben földdel elfedték és 2001-ben a területet újra felfedezték a Csepel Autógyári 10 ezer sérült cián hordós botránynak is köszönhetően. 4,7 milliárdért elvileg kitakarították ezt a területet, gyakorlatilag azonban ez nem történt meg!
Szennyezések voltak szerte korábban szerte Szigetszentmiklós városában! Ezek közül a legismertebb esetekben galvánüzemek kutakat és talajvizet szennyeztek el sok más mellett a Gere Pékség és Sport vendéglő, valamint az Önkormányzattól északra fekvő területek esetében!
Kifolyók terén a Kisdunát, pedig nemcsak a két lakótelep 5 kifolyója szennyezte, hanem a Csepel Autógyár európai szabványoknak meg nem felelő szennyvíztelepének vezetéke, mely a telep és a Kisduna között a Bucka alatt vezetett! Tudni kell, hogy a szennyvíztelepnek nem voltak szűrői, de két gyár (Csepel Autógyár, Pestvidéki Gépgyár) és egy szakorvosi rendelőintézet (Szigetszentmiklósi Szakorvosi Rendelőintézet) mindene ebbe folyt bele! Ezalatt, pedig ne csak ipari szennyezésekre gondoljunk, hanem hormon kezelt gyógyszerekre is! Ez a kifolyón folyt a Kisdunába és ma Natura 2000-esnek érthetetlenül minősített Csepel Autógyári véderdő területére, ahova mint szennyezett területre üdülőközpontot akart építeni az előző Szigetszentmiklósi Önkormányzati vezetés Buckapark néven.
A Csepel Autógyár kifolyóját már az 1990-es években lezárásra ítélték, de a 2010-el kezdődő több milliárd forint értékű Bucka csatorna beruházás azért késett, mert keresték az illetékesek ezt a vezetéket! Elvileg lezárták, de csak elvileg.
Visszatérve a jelen szennyezésre szomorú, hogy valaki / valakik megtehették ezt a jövő nemzedékével, a környezettel mit sem törődve! De szomorú az is, hogy korábban mikor a környezet védelmében feszegettük a kifolyók, többek között jelen kifolyó szennyező mivoltát, akkor egyes illetékesek tagadták érintettségüket! Olyanok, akik ma kivont karddal küzdenek! Hogy is van ez?
Csizek Csaba
a Buckai Szövetség Egyesület
elnöke
06-70-70-15-911