Buckai Szövetség Egyesület

Buckai Szövetség Egyesület

Mi történt a közlekedéssel 10 év alatt?

2016. november 26. - Buckai Szövetség Egyesület

2016-ot írunk! Jelentős problémát jelent napjainkban Budapest legforgalmasabb metró hálózatának a 3-as metrónak a felújítása és korszerűsítése is. Nap, mint nap járnak emberek életveszélyes körülmények között és bármikor várható a vonal leállítása. 10 évvel ezelőtt azonban nem, hogy egy vonal felújítása nem okozott gondot, de több beruházás is egyszerre és együtt futott! Mégis mi történt 10 év alatt?

2006-ban a fél Főváros és a környezet fel volt durva. Új villamosokat, hozzájuk pedig magasított peronokat kapott Budapest a legforgalmasabb villamos vonalára. Hogy a felújítás mennyire volt hatékony azt persze a sok-sok meghibásodás beárnyékolja, de ez nem a projekt gazdák, hanem inkább a kivitelezők felelőssége! Jobb szakemberekre lett volna szükség és jobb minőségellenőrökre.

Ebből fakadóan azonban 10 éves a Combino. Ez ma Budapest legnagyobb befogadó képességű villamosa, hiszen a CAF is, igaz minimálisan, de kevesebb utast tud elszállítani egyszerre. Vajon a döntéshozók tisztában vannak vele, hogy bár a villamos fiatal, de hamar eltelik majd újabb 10 év és az állagmegóvásra nagyon oda kellene figyelni?

2006-ban azonban más felújítás is fennakadásokat okozott vagy okozhatott, hiszen felújítás alatt volt a 2-es metró is. Újjáépítették és felújították állomásait, egyes hírek szerint itt – ott kicserélték síneit és folyamatban volt az új ALSTROM szerelvények eljövetele is, amelyek végül csak 2012-ben indultak el. A felújítás persze nem sikerült mindenhol akadálymentesen. Jelentős karbantartások és hozzányúlások szükségesek egyes állomások esetében például a lámpatestekben, de az ügyesen fürkésző szem lát más egyéb kijavítani valót is. Itt ez meglátásunk szerint megint nem a projekt gazda, hanem a kivitelezés és a munkaellenőrök nem teljesen megfelelően elvégzett munkája miatt lehetséges!

 

2006-ban már javában zajlott a 4-es metró és már nem csak tárgyalási szinten. Elkezdődtek ugyanis a felszíni munkák! A 4-es metró hasznosságáról persze lehet vitatkozni! Jelenlegi befejezetlen formájában természetesen nem sok haszna van. Ha azonban a metró Budaörs és Bosnyák tér, esetleg Budaörs és Újpalota között közlekedne nem csak jelentősége lenne sokkal hatalmasabb, de utasforgalma, kihasználtsága is. Természetesen finanszírozásába és az egyéb a metróval kapcsolatos politikai vitákba mi nem szeretnénk belemenni csak és kizárólag szakmaiságába. E téren, pedig szomorú, hogy Budapest majdnem összes metró hálózatához hasonlóan a kezdeti tervekhez képest ez sincs befejezve!

2006-ban reálisnak mutatkozott, hogy napjainkra jelentős előkészület munkálatok kezdődnek meg az 5-ös metró vagy más néven Észak-Déli Regionális Gyorsvasút vonatkozásában. Ezt a metró vonalat, amely a Csepeli, Ráckevei és Szentendrei HÉV-et kötötte volna össze a Főváros alatt Közvágóhíd, Boráros tér, Kálvin tér, Astoria, Klauzál tér, Oktogon, Lehel tér, Margit-sziget – XIII. kerület és Szentendrei Hév útvonallal mi sokkal nagyobb jelentőségűnek tekintjük, mint amekkora jelentősége a 4-es metrónak volt vagy lesz valaha. Mi megcseréltük volna a két projektet és mi ezt a vonalat kezdtük volna előbb el.

S eltelt 10 év! 2016 van! Igaz, hogy elkészült a fonódó villamos, amely egyes arra közlekedő ismerőseink szerint lassabb közlekedést biztosít, mint eddig, de az 5-ös metró jelenleg nem tűnik reálisnak és nem, hogy egy felújítást végeznénk jelentős villamos korszerűsítések mellett, melynek kapcsán a képet árnyalja az 1-es és 3-as villamos járműpark cseréje, illetve előbbi vonalának bővítése, de problémát okoz egyetlen metróvonal fokozatos és teljes felújítása, karbantartása is! Új metró jelenleg nincs is képben! A be nem fejezett 4-es metróval ijesztgetik az embereket!

Szakemberek szerint a 3-as metró esetében például nemcsak a felújítás esik egyre és egyre hátrább emberek életét és biztonságát veszélyeztetve, de nem reális az eredeti tervek szerint déli meghosszabítása Ferihegyig és az északi meghosszabbítás Káposztásmegyerig sem. Mintha a közlekedés légzése, felújítása és élete az elmúlt 10 év alatt jelentősen lelassult volna… Mitöbb! Ha a 3-as metróval nem kezdenek valamit, akkor azt mondhatjuk, hogy tönkre ment!

Talán e tekintetben mégis jobb, hogy HÉV-einket már nem a Főváros, hanem a MÁV kezeli! Miközben Kálvin tér egy kialakított alagútrendszer miatt a Csepeli és Ráckevei HÉV-et képes lenne fogadni csak Kálvin térig kellene mindezt a föld alatt kivitelezni és elérni!

 Csizek Csaba

Buckai Szövetség Egyesület

elnök

06-70-70-15-911

A bejegyzés trackback címe:

https://buckaiszovetseg.blog.hu/api/trackback/id/tr911999398

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása