Nem szabad a múltban élni, de hisszük azt, hogy a múlt egyes értékeit mindenképpen visszakellene hozni és sok minden mellett igaz ez a Kis-Dunai hajózásra is.
A Kis-Dunai hajózás persze nem olyan kardinális kérdés, mint amilyen az, hogy hogyan lehet a Csepel-szigetről kijutni vagy ezt a kérdést megoldani közlekedésében, elérésében és lehetőségeiben, valamint a kijáratok tekintetében. Nem olyan jelentős, mint az, hogy mi lesz a Csepeli és a Ráckevei HÉV-vel, hogyan tudunk közúti közlekedést biztosítani a Kis-Duna mentén a Csepel-szigeten vagy hogyan tudjuk a járatokat csatlakoztatni, de mégis jelentős és fontos.
A Kis-Duna mindig is páratlan volt, amely különleges élővilággal rendelkezik. Szépségét meglehet csodálni akár a Csepeli, a Szigetcsépi, a Ráckevei vagy Szigetbecsei Dunaparton is, hogy a sok szép helyből csak egy párat kiemeljünk. Sajnos éppen Szigetszentmiklóson a 70-es évek bűnei miatt alig-alig lehet hozzáférni. Igazán a két jelentős Szigetszentmiklósi elérési lehetőség a Tanösvény és környéke valamint a Taksonyi híd és környezete. Ezeken a helyeken azonban páratlan szépség tárul a kilátogatók elé.
Kevesen tudják talán, hogy Kis-Duna önmagában véve természetvédelmi terület és azt hisszük pont ez varázslatos környezetet kellene megmutatni annyi mindenkinek.
Szigetszentmiklós ebben persze egy picit hátul áll. A víz szennyezettsége ugyanis éppen Szigetszentmiklós mellett a legmagasabb. Ez részben köszönhető a dunaparti ingatlanok wc ürítési szokásainak (szűretlenül bele a Kis-Dunába) és részben annak is, hogy a nemrég kialakított csatornahálózat legsilányabb fajtáját a nyomásos kivitelezési módot sikerült megvalósítani. Ez szivattyúval és árammal működik. De a szivattyú bármikor elromolhat és ha áramszünet van bizony-bizony nem működik. Ez a szenvedtetés, pedig nem biztos, hogy a Kis-Duna szennyezőit magatartásukról lefogja szoktatni. Így mindenképpen el kellene ezen gondolkozni.
Ahogy el kellene gondolkozni a 2013-as eseten is. Azon, amikor a Kis-Dunamenti települések lakóinak egy részét azzal ijesztgették, hogy átfog szakadni a magas vízállás miatt a Tasi zsilip. Most hála Istennek nincsenek magas vízállások, de ha valaha is fennállt ilyen veszély, akkor azt mindenképpen megkellene oldani. Ahhoz, tehát hogy ez a páratlan környezet megmaradjon és hogy a Kis-Dunai hajózásról lehessen beszélni a Tasi zsilipet mindenképpen megkellene erősíteni.
De tovább megyünk! A régmúltban a Kis-Dunán rendszeres és menetrendszerinti járatok közlekedtek. Megálltak Erzsébeten, Soroksáron, Dunaharasztin, Taksonyban, Szigetszentmiklóson és sorolhatnánk a további településeket is. Ez azonban egy idő után elhalt. A világon számtalan országban bebizonyosult, hogy a vízi közlekedésnek is van alternatívája és kultúrája, hogy mást ne mondjunk ilyen nagy európai városok közül például Amszterdam. Bár vannak a Csepel-szigeten Polgármesterek, akik már annyi ígéretet hallottak a Kis-Dunáról és annyi nem teljesült ezekből, hogy már nem hisznek benne, de szerintünk ezt a közlekedési lehetőséget mindenképpen fel kellene tárni. Szerintünk ez a közlekedés folyhatna zsiliptől zsilipig és összekapcsolhatna olyan településeket is, amelyek egymást most csak hatalmas kerülőkkel tudják elérni.
Hamarosan ennek kapcsán jelentkezünk számtalan a Kis-Dunai hajózással kapcsolatos tervünkkel és ötletünkkel, amelyet a köz mellett a minisztériumok elé is tárunk.
Ezek közül kiemelnénk:
· A Kwasay-zsilip melletti végállomást és környezetét
· A Szigetszentmiklósi megtisztulás és elérés bővülését
· A Kis-Duna népszerűsítését és újra felfedezését.
Csizek Csaba
Buckai Szövetség Egyesület
elnök
06-70-70-15-911