Ma már tudjuk, hogy a Bucka-tó Magyarország a Greenpeace által nyilvántartott 30 legszennyezetebb területének egyike, mérgezett örökség, mely nemcsak múltunkat határozza meg, hanem jelenünket és befolyásolja jövönket is. De hogyan jutottunk el ide? Mi a Bucka-tó valódi története és kezdete? Több részes sorozatunkban ezt mutatjuk be!
A Bucka-tó régen egy mesterségesen létrehozott tó volt, egy sóderbánya, amelyből csilléken keresztül vitték a sódert a megfelelő helyre, a Csepel Autógyári és a Pestvidéki Gépgyári épületekhez. De mikor először megjelentek ezek a tervek a Szigetszentmiklósra mindig is jellemző ingatlanspekuláció kezdetét vette. Négyszeres áron akarták adni a területet csak azért, mert tudták, hogy kell. Végül nem derült ki egyértelműen, hogy engedtek-e.
A csillék a mai Iparvágány utcán keresztül vezettek és mind a mai napig megvan ennek a nyoma úgy a Bucka-tónál, ahogy az Iparvágány utcánál vagy a Csepel Autógyár területén belül. A magára hagyott tó lassan önálló életet kezdett, benádasodott, halak és békák jelentek meg benne! Legendák szerint ekkor tó szóval a területet illeték, hiszen ekkor még 1 nagy tó, 1 közepes tó és két kis tónak az együttesét jelentette.
Sokan fürödtek benne, amely egyáltalán nem volt veszélytelen. Vize mindig is egy volt a talajvizzel, de öntisztulását több feltörő buzgárral oldotta meg. Az egyébként meleg nyári vízben a buzgárok által feltörő hideg víz sok uszót vagy amatört görcsbe rántott és ez sajnos a vesztét jelentette.
De sokan jártak ide! Nemcsak Buckaiak, hanem lakótelepiek, vagy falusiak, ahogy átjöttek a környező településről is. A Bucka-tót ezidőtájt dzsindzsás és erdős terület vette körbe, így hát vidéki táj volt vidéki környezettel.
A nagyérdemű a tó szennyezetlen formáját nagyjából 1970-ig élvezhette. A szennyezések ugyanis 1970-ig nem voltak jelen és tiszta, élvezhető volt ez a környezet! Generációk nőtek fel addig csodás történetekkel!
De hogy mi történt ezután? Nos az egy újabb rész lesz és egy újabb történet!
Csizek Csaba
Buckai Szövetség Egyesület
elnök
06-70-70-15-911